Historia
Gävle Fjärrfrakt AB grundades 1943 och transporterna skedde då endast med cykel och kärra och bedrevs av Sven Ågren och Nils Thunman. Åkeriet har i många drivits av Svens son, Rolf Ågren. Rolf har utvecklat verksamheten till ett stabilt åkeriföretag med bred spridning och bra utrustning. Sedan april 2018 är det Joakim Tuvér som driver företaget vidare.
Här nere finner du lite information om Gävle Fjärrfrakts historia och händelser.
2018
Rolf Ågren med familj säljer Gävle Fjärrfrakt till Joakim Tuvér. Joakim har tidigare varit anställd i Gävle Fjärrfrakt under närmare tio års tid och har god branschkunskap.
2013
Gävle Fjärrfrakt fyller 70 år.
2011
I september 2011 fick åkeriet genom Bring Frigoscandia ett 2-årigt avtal med Bergendalsgruppen i Hässleholm på transporter till City Gross Gävle. Godset består av torra, kylda och frysta varor på pall. September övertagande av pendeltrafik med styckegods åt DHL mellan Gävle-Eskilstuna-Örebro-Gävle 5 dagar i veckan.
2010
Dragning av styckegodstrailer åt DHL Gävle-Jönköping 5 kvällar/vecka startade i september.
2007
Företagets första bil med Euro 5 motor införskaffades.
2006
Åkeriet erhöll trafiksäkerhets certifikat utfärdat av Sveriges Åkeriföretag nr 111
2003
Gävle Fjärrfrakt fyller 60 år. I maj övertar vi linjen mellan Gävleborgs län och Helsingborg/Malmö för Frigosacandia. För att klara frysgodset, som är ett ett nytt godssegement för Gävle Fjärrfrakt, köps 1 bil+släp in.
2002
I maj 2002 fick Gävle Fjärrfrakt sitt miljöcertifikat utfärdat av Svenska åkeriförbundet.
1999
Gävle Fjärrfrakt AB har 35 anställda, 17 fordon, ett trafiknät som täcker stora delar av södra Sverige. 1998 1 mars övertogs linjetrafiken Gävle-Göteborg för ASG AB.
1996
Samarbete med Frigoscandia Distribution AB.
1993
50-år jubileum.
1986
Gävle Fjärrfrakt AB bildas.
1984
Kombitrafik bil-järnväg till Skåne inleds.
1978-1979
Linjetrafik för ASG AB 4dagar/veckan Gävle-Hässleholm-Kristianstad startas.
1975
Rolf Ågren inträder som delägare.
1974
Utökning av linjetrafiken för ASG AB till 2 ekipage/dag sträckan Malmö-Helsingborg.
1969
Företaget ändrar namn till Ågren Åkeri AB med Sven och Bengt Ågren som delägare.
1968
Lastbil och släp inköps från linjetransportör för ASG AB, med trafik 2 dagar/veckan med sträckan Gävle-Skåne. Utökning till 5 dagar/veckan och flyttverksamheten försäljs.
1967
Chartertrafik 5 dagar/vecka Västerås-Enköping för Åhlén & Holm. Första lastbilen med släp införskaffades. 1966 En kretslinje Ockelbo-Kilafors för ASG AB startas.
1955
Utökades åkeriet med ytteligare en lastbil och ett samarbete med SÅAB och körningar för Sandvik påbörjas.
1949
Blev Sven Ågren ensam ägare.
1945
Införskaffades den första lastbilen och 3 år senare, en flyttbuss, se bild ovan.
1943
Övertog Sven Ågren och Nils Thunman, Sandvikens Stadbud och Gossexpress i Sandviken. Då skedde transporterna med cykel och kärra och inriktade sig mot flytt och lokaltransport.